onsdag 7 september 2016

En meter - 1 meter

Här har några barn byggt en lång bil av klossar. Vi undrade hur lång den egentligen var? Vi kunde inte mäta med våra korta linjaler utan fick hämta en lång linjal som var en meter, 1 meter. Då gick det bra att mäta. Barnen tyckte detta var så kul med den långa linjalen att de började mäta varandra och en massa andra saker i klassrummet. Härligt att se samarbetet mellan barnen och de dialoger som uppkom under mät-processen.





 Förskoleklassen kan sträva efter att varje barn:


  • använder matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar med hjälp av olika strategier.
  • utvecklar förmågan att bedöma rimlighet.
  • utvecklar förmågan att med olika uttrycksformer använda matematiska begrepp i vardagliga sammanhang.
  • utvecklar förmågan att göra enkla mätningar, jämförelser och uppskattningar av längd, volym och tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar