torsdag 15 september 2016

Stapeldiagram

Nu har vi börjat med att göra stapeldiagram varje dag på fruktstunden. Barnen berättar vilken frukt/grönsak de har med och väljer sedan vilken geometrisk form de vill sätta upp i diagrammet. Här diskuterar vi även formernas egenskaper. Barnen kan välja mellan formerna kvadrat, cirkel, rektangel och triangel. Det är många matematiska begrepp som vi lär oss av denna aktivitet.  När vi sedan ser resultatet av hur många frukter vi representerat kan vi också läsa av vilken frukt det finns  flest av, färst av, färre än, lika många, antal. Barnen lär sig också färgerna på de olika formerna när vi placerar dem i stapeldiagrammet. Att undersöka i matematiken utan att veta hur ett resultat kan se ut,  kallar vi ett undersökande arbetssätt. 




Förskoleklassen kan sträva efter att varje barn:


  • utveckla förmåga att med olika uttrycksformer använda matematiska begrepp i vardagliga sammanhang.
  • använder och vidareutvecklar förståelse för grundläggande geometriska begrepp.
  • utvecklar förmågan att använda matematik för att undersöka.
  • utvecklar förmågan att avläsa och skapa enkla tabeller och diagram för att sortera och redovisa resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar